50 jaar Schooltoneel!
Home 2000 - 2009 Collegium Fabularum

• Datum: 7, 8 en 9 maart 2003
• Plaats: Feestzaal Sint-Annacollege
• Auteur: herwerkt naar de tekst van Stefan Vancraeynest
• Regie: Bart Goossens

Collegium Fabularum

De Sprookjesschool
Herwerkt naar de tekst van Stefan Vancraeynest

Collegium Fabularum - programmabrochure
Regisseur Bart Goossens schrijft de volgende veelzeggende tekst:

Er was eens ...

Als we een sprookje vertellen, hoort dit zo te beginnen ... en vandaag vertellen wij u een sprookje over ... sprookjes, dus ...

Er was eens ...

een sprookjesbos met erin een sprookjesschool, het Collegium Fabularum (met een a), opgericht door de gebroeders Grimm teneinde hun sprookjesfiguren de knepen van het "sprookjes-figuur-zijn" te leren.

Wij volgen enkele van de leerlingen bij hun lessen: Sneeuwwitje en die 7 kleine mannetjes (of zijn het vrouwtjes met een baard ?), Roodkapje, Doornroosje, Assepoester, Klein Duimpje, Hansje en Grietje en Repelsteel.

Zoals in elke klas zijn er onderlinge vriendschappen en ruzies, en dat de lessen in een sprookje ook wel eens uit de hand lopen, ervaren de Magisters Fabularum keer op keer. De leerlingen gedragen zich niet steeds even voorbeeldig, hoe zou je zelf zijn ..., en de tucht dient dan ook gehandhaafd met orde, discipline, respect.

De Magisters twijfelen wel eens aan de capaciteiten van hun leerlingen gezien hun ingesteldheid en inzet (klinkt eerder realistisch en niet echt sprookjesachtig, niet ?). Zijn ze wel opgewassen tegen de taken van een sprookjesfiguur ?

Dit zal vlug worden beproefd, want ...

Ondertussen bekokstoven enkele "slechte" sprookjesfiguren onder leiding van de machtslustige koning Terpentinus een machtsgreep. Samen met Maxissimus, Galathea, Flamazimus, Aldegonde, Salsiffisimus, Aquacifer en enkele saters, wil hij ook wel eens winnen op het einde van een sprookje !

Ze sturen Solfodor, de draak, om de "goeie" schoolgangertjes uit te dagen. Deze overgroeide meerkoppige hagedis met vervaarlijke bek en rode ogen verrast de "helden" tijdens de speeltijd en vangt één van hen in zijn reeds hierboven vermelde vervaarlijke bek en woeps, weg is hij, met zijn buit, naar het hol van de "slechten" !

Na enig angstig beraad en met hulp van enkele Bomen (a ja, 't is toch een sprookjesbos ...) zetten ze de achtervolging in en ontmoeten onderweg zelfs een mogelijke welgekomen bondgenoot ...

Ondertussen vieren de "slechten" de kidnapping en bespreken ze de bereidingswijze van de "ontvoerde", koken in de pot of braden aan het spit ... of zullen ze er gewoon een spelletje mee spelen ... of een verhaaltje vertellen (je weet wel: er was eens ...) ...

Maar wie is er nu eigenlijk ontvoerd ?
En wie is de welgekomen bondgenoot ?
En hoe zit dat nu met die Magisters en die slechterikken ?
En wat is het verschil tussen en kanarievogeltje en een locomotief ?

U komt het ongetwijfeld te weten, want ... Er was eens ... ons schooltoneel.

U een fijne voorstelling toewensend, dank ik u voor uw aanwezigheid,
uw reacties en applaus zijn de grootste beloning voor allen die meewerken aan dit toneelfeest ...

Bart Goossens