50 jaar Schooltoneel!
Home 1990 - 1999 Het spoor van Bijster Varia

Het spoor van Bijster

In het spoor van De Flits

Geluidstechnicus Dominic Maes (links op de voorgrond) liet het geluid perfect samenvallen met de flits. Hij wordt hier op het einde van de voorstelling bedankt.

Toneelkenners beweren wel eens dat de toneeltechniek ok is, als je er gedurende de voorstelling geen hinder van ondervindt. Onnodig te zeggen dat de toneeltechnici van ons college hiermee geen genoegen nemen. Zoals de decorbouwers soms minutieus aan een detail kunnen blijven werken, zo zoeken ook vaak de medewerkers van het licht en het geluid naar perfectie. Zo ook in het toneelstuk Het spoor van Bijster.

In een bepaalde scène werd een foto genomen waarop de gefotografeerde acteurs moesten bevriezen. Regisseur Luc Brauwers had daarbij graag gehad dat bij het afgaan van de flits van het fototoestel ook meteen een griezelig geluid werd weergegeven. Beide dingen (de flits en het geluid) moesten echter wel synchroon starten.

Dit gegeven was een kolfje naar de hand van onze techniekers. Maar, hoe krijg je nu in hemelsnaam iets synchroon als je als geluidstechnicus achter het podium zit en geen zicht hebt op wat er zich op het podium afspeelt? Het antwoord is geniaal in zijn eenvoud: je doet een beroep op je collega toneelmeester!

Ondanks het feit dat we toen nog met flink verouderde apparatuur werkten (cassettebandjes) slaagden we er, dankzij het inschattingsvermogen van onze toneelmeester, elke voorstelling in om het geluid perfect in te zetten bij het afgaan van de flits door middel van een schouderklopje. Ziehier een knap staaltje teamwork!

Dominic Maes